fredag den 9. marts 2012

Hurra, verden er ikke sort-hvid!

Det ville være utrolig nemt, hvis verden bare var sort-hvid. Folk var enten gode eller onde. Det man kunne gøre, ville enten være 100 % rigtigt eller 100 % forkert.

Sådan er det - desværre og heldigvis - ikke.

Tag nu for eksempel vores "ved" Joseph Kony. Han er en skidt fyr, og Uganda bliver et meget bedre sted når han ikke er der mere. Det var dybest set sådan verden så ud for mig i går, da jeg skrev mit blogindlæg.

Men allerede i går aftes begyndte nuancerne at snige sig ind, og i dag er der så mange af dem, at de fortjener lidt mere omtale.

Flere af de organisationer der arbejder i Uganda har været ude og tegne et noget andet billede af situationen i landet. For eksempel opholder Kony sig slet ikke i Uganda mere. Til gengæld er der et kæmpe arbejde der skal gøres med at hjælpe de mange børn og unge til at få en meningsfuld tilværelse igen efter så mange år med Konys overgreb.

Et andet aspekt i sagen er, at filmen, som startede det hele, er utrolig effektivt lavet til at "piske en stemning op", og få folk til at blive revet med af stemningen.

Disse to ting; det at problemet ikke kun er at få fjernet Kony, og det at "reklamefilmen" bruger nogle meget effektfulde - og måske endda manipulerende - virkemidler, betyder dog ikke at det ikke er vigtigt at få Kony sat for en domstol. Men sandheden og virkeligheden i Uganda er meget andet og mere end bare dét.

Så jeg synes stadig det er godt og vigtigt, at der er fokus på Kony. Men jeg synes bestemt også det er godt og vigtigt at organisationer som Ungdommens Røde Kors er i gang med en anden del af det nødvendige arbejde; arbejdet med at opbygge livslysten hos de mange, der på den ene eller anden måde har været påvirket af Konys forbrydelser.

Og nej, jeg ved stadig ikke alt om sagen - langt fra. Men jeg er blevet forvirret på et højere plan. Og måske endda blevet lidt klogere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar